טיפול בקול ובצרידות

(בנושא אבחון קול והערכה נא לפנות לקטגוריה-אבחון)

רחל חזן היא קלינאית תקשורת מוכרת ממהצלחות והאתגרים הרבים בטיפול קול במקומות שאחרים מורידים ידיים.
תמיד בחיפוש אחר הקול הצלול והחופשי היא פיתחה שיטה שרואה את הבנאדם בצורה גלובלית ואוליסטית. (דרך הגוף, הרגש והחשיבה)
רחל יוצאת מנקודת מבט שהקול הטוב והצלול נמצא בתוך המטופל ויש לנו רק לחפש אותו עם הרבה סבלנות ובכל הדרכים(צד אורטופדי, גוף, נפש וסביבה ומקום עבודה). בצורה דייקנית היא מחפשת כמו בלש עם טכניקות וידע רציני ומותאם לכל אחד.
בשילוב טכניקה מקיפה וידע של קלינאית תקשורת רחל יוצאת מנקודת הנחה שאי אפשר להפריד בין הנפש והגוף, מתעסקת ישר עם המח והתגובות שלו.

אחד מהטיפולים שמסייעים לאנשים להתגבר על בעיות תקשורת, צרידות או גמגום הוא באמצעות טיפול בקול. טיפול זה, משולב בשירה, משחק נשימה עדינה והפקת צליל קולי ללא מאמץ. תרגילים של נשימה ואימון קולי ישולבו יחד. קלינאית התקשורת, תבדוק דפוסים פיזיים וקוליים המביעים את הביטוי העצמי של כל מטופל. כאשר הקול של המטופל עצור או מוגבל, תפקידה של קלינאית התקשורת הוא להתאים לכל מטופל טיפול ספציפי שיסייע לו להשתחרר ממוגבלויותיו. 

טיפול בצרידות שלא נוצרה מבעיה בריאותית-פיזית

ישנם אנשים רבים הסובלים מצרידות. לעיתים צעקות או שימוש לקוי בקול, מוביל לצרידות. ישנם גורמים נוספים שהם בריאותיים פיזיים, כמו מיצי קיבה המגיעים למיתרי הקול ופוגעים בהם, כיבים שונים במיתרי הקול , פוליפים הנמצאים בסמוך למיתרי הקול ועוד. הסיבה הנפוצה שאינה שייכת לבריאות היא עלייה במתח הנפשי שפוגעת בשסתום המצוי בוושט התחתון. גם צרידות על רקע נוירולוגי ניתן למצוא בין שאר הסיבות הקשורות אל צרידות. במהלך הטיפול באמצעות קול, קלינאית התקשורת, תשתמש בתמונות ורגשות, אשר מסייעים למטופל להגיב באמצעות קולו להיבטים מסוימים  כמו שחרור של רגש רב שישפיע על קולו עד לביטוי צלילים כגון צחוק או בכי. כאשר שחרור הרגשות מתרחש באמצעות טיפול ייחודי זה, התרפיה בקול תהיה יעילה ומשחררת.

שחרור באמצעות תרפיה בקול

ישנם גורמים לא מעטים, אשר מונעים לאנשים לבטא את עצמם מבחינה רגשית ולכן עלולה להיות הצטברות של תחושות שגורמות ללחץ בגוף ובנפש. תרפיה בקול, תעניק לאנשים אלה את ההזדמנות לפרוק אנרגיה שהצטברה, לשחרר את המתח ולשפר את הקול. כאשר אנשים משתמשים לא נכון בקולם, הם עלולים להזיק למיתרי הקול, באמצעות טיפול  ושימוש נכון בקול, ניתן יהיה לרכוש באמצעות תרפיה זו, הרגלי דיבור נכונים שיפחיתו את המאמץ הקולי  ובאמצעות טיפול זה, החלמת המיתרים תתאפשר.

כדאי למצוא קלינאית תקשורת, המתמחה בתרפיה בקול וטיפול בגמגום כדאי לברר לגבי הוותק, ההסמכות והמוניטין של אותה קלינאית. רחל חזן, הינה קלינאית תקשורת מומחית מזה שנים והיא בעלת תואר מאוניברסיטת ליון שבצרפת. רחל מקבלת בקליניקה הפרטית שלה בירושלים ופיתחה לאחר מחקר מקיף, שיטות חדשות שסייעו לאנשים רבים.

טיפול בצרידות

רחל משתמשת בטכניקה שמותאמת לכל אחד אצל מבוגר או ילד גם מגיל צעיר מאד (3 בערך)!

אצל הזמר\המרצה\המדריך טיולים כמו אצל הפקידה או אמא שרוצה לקרוא ספר לילדיה.

הקול הוא כמו רנטגן של האישיות, של הרגש, של האופי שבאדם.

מאי נוחות עד צרידות קשה ביותר (איבוד קול פסיכולוגי) עד השיתוק.

הורדת פוליפים רק דרך הטיפול וללא ניתוח וכו'.

הטיפול בקול יושב על 5 עקרונות

משתמשת בתוכנה Vocalab לאבחון אקוסטי מקיף ולטיפול חביבי ומענין.
הטיפול התכליתי הוא מעייף, הוא בטכניקה ומודעות חזקה, עובדים קשה כדי לחפש את הקול.
רחל משלבת גם מסאז'ים ואוסטאופטיה סינית (Tuina) שלמדה אצל ד"ר סון מאסטר מוכר ברפואה סינית ברחבי ארופה והעולם, משתמשים בכל החושים, מעבירים לרגע את השכל לצד כדי לפתח את החושים, את התחושה, את השמיעה ואת הספונטניות והטבעיות. להצלחה מהירה לקבלת קול ודיבור נעים וחופשי.

בסדנאות והשתלמויות לקלינאיות תקשורת ולמורים לפיתוח קול – מצד אחד מצד שני לסדנאות בשימוש נכון בקול, למורים ומדריכי טיולים וסטודנטים למשחק\להוראה\לשירה.
רחל מעבירה בטחון, אהבה וחרות לקול של כל אחד.